top of page
Skribentens bildZensite Webbyrå

Tips för att Öka din Klickfrekvens i Google Ads

Vad är egentligen den genomsnittliga klickfrekvensen (CTR) för en Google Ads-annons? När den här frågan ställs är det ofta för att annonsörer vill jämföra sina egna CTR

mot andra.


Men lyssna nu: Alltför många annonsörer nöjer sig med att bara nå en genomsnittlig CTR och stannar där. Om det låter som dig kan du kolla på vårt benchmark-diagram för sökannonser nedan och lämna inlägget här.

Tips för att Öka din Klickfrekvens i Google Ads

Genomsnittliga CTR-benchmarkar

Om du däremot vill optimera dina Google Ads-prestationer och maximera budgeten, då är det här något för dig att läsa vidare om.

I den här artikeln visar vi när och varför du bör sträva efter en över-genomsnittlig CTR i Google Ads och exakt hur du når dit.


Vad är klickfrekvens i Google Ads?

Klickfrekvens, eller CTR, är en kvot mellan antalet klick och antalet visningar. I Google Ads innebär en visning att din annons dyker upp på sökresultatsidan (SERP), medan ett klick sker när användaren klickar på din annons. CTR är alltså procentandelen personer som ser din annons och sedan klickar sig vidare till din målsida, app-butik eller ett lead-formulär.


Varför är CTR viktigt i Google Ads?

Klickfrekvens är en knepig PPC-mätning eftersom en hög klickfrekvens förbättrar din kvalitetsresultat, men du betalar också för varje klick. Låt oss dyka in lite i detta.


När hög klickfrekvens är bra

En hög klickfrekvens är bra i Google Ads eftersom den visar att din annonstext tilltalar målgruppen. Men Google Ads-systemet har en djupare fördel: algoritmen belönar annonser av högre kvalitet med bättre positioner och lägre klickkostnader. Varför? Google tjänar inget om ingen klickar, så annonser med hög chans till framgång prioriteras.

Och hur mäter Google kvalitén på annonser? Deras kvalitetsresultat är lite hemlighetsfullt, men vi vet att det bygger på tre huvudkomponenter:

  • Annonsernas och målsidans relevans för sökordet.

  • Målsidans användarupplevelse.

  • 👉 Din förväntade CTR 👈

Där har vi det. Förväntad CTR är Googles sätt att bedöma annonsens sannolikhet att prestera, oavsett position och andra faktorer. Google kan ge ett betyg för varje sökord: genomsnittlig, över genomsnittlig eller under genomsnittlig förväntad CTR.

Soo... ju högre din CTR är, desto högre förväntad CTR och desto högre kvalitetsresultat. Ett högre kvalitetsresultat leder till högre annonsrankning. Annonser som rankas högre får fler klick till lägre kostnad. Ju lägre klickkostnad, desto lägre kostnad per åtgärd.

Så hur når du en över-genomsnittlig klickfrekvens?

Vi kommer till det strax, men först en varning om höga klickfrekvenser.


Tips med google ads

När hög klickfrekvens inte är bra

Kom ihåg att detta är pay-per-click-annonsering, vilket innebär att du betalar för varje klick. En hög CTR kan vara dålig om du har en låg konverteringsfrekvens, eftersom du betalar för klick som inte genererar någon avkastning. Ditt mål är därför inte att få den högsta CTR, utan den högst kvalificerade CTR.

En annan faktor i denna ekvation är sökorden du budar på. Vissa sökord är dyra, och även om dessa klick konverterar kanske du inte får avkastning på din annonsbudget. Så idealt sett vill du ha en hög CTR på sökord som inte bara är relevanta, utan också prisvärda.


Så, förutsatt att det är relevanta och prisvärda sökord, vad är en bra CTR i Google Ads? Vad krävs för att uppnå en “över genomsnittlig” förväntad CTR? För många branscher är en genomsnittlig CTR mellan 4-6 %. Så en bra eller över genomsnittlig CTR i Google Ads skulle vara något som 7-9 %. Om du är i rese-, bilförsäljnings- eller fastighetsbranschen, där genomsnittet är 7-9 %, kan du sikta på 10-12 %. Men inom konst- och underhållningsindustrin där genomsnittet är nästan 11 %, vill du kanske nå 13 % eller högre.


Nu när vi vet vad CTR är, hur det påverkar Google Ads-prestation och vad som räknas som en bra CTR, kan vi diskutera hur man uppnår en sådan. Det finns några metoder. Den första är ditt val av målgrupp.


Sikta på rätt sökord Först och främst, se till att du riktar in dig på rätt sökord. Här är tre typer av sökord att fokusera på för högre CTR:


  1. Kommersiellt inriktade sökord:

    • Dessa är de som folk skriver in när de är redo att köpa (t.ex. “bästa CRM” eller “diskmaskin rostfritt stål”). Undvik informativa sökord som “vad är ett CRM” då dessa ofta ger lägre CTR och/eller bortkastad budget.


      2. Varumärkessökord:

    • Dessa är en annan bra möjlighet och inte bara för ditt eget varumärke. Rikta in dig på partner- eller konkurrentvarumärken som din målgrupp kan söka på när de är i köpläge.

    • Lokala sökord

      : Lokala sökord (som “personlig tränare Göteborg”) tenderar att få hög CTR då lokala sökare ofta har ett högt kommersiellt intresse.


    3. Använd negativa sökord

    Detta är ett måste för att hålla CTR i schack. Negativa sökord är de du inte vill att Google ska visa din annons för. Om du exempelvis säljer nya mobiltelefoner, skulle du ställa in “begagnade” eller “renoverade” som negativa sökord för att undvika att annonsen visas för de som sannolikt inte kommer klicka.

    Kundresan i google ads

    4. Smalna av din målgruppsinriktning Om du inte använder sökordsinriktade annonser (eller om du använder dem men vill lägga till målgrupper), kan du också se över din målgruppsinriktning. Genom att smalna av målgruppen till mer specifika kriterier kan du bättre anpassa din annonstext och förbättra CTR, även om du inte får lika många klick totalt sett.


    5. Så förbättrar du CTR i Google Ads med annonstext

    Låga CTR kan bero på att du budar på fel sökord. Men i de flesta fall kan du öka CTR (och konverteringsvolymen…och ROI) genom att skriva starkare annonstext. Så här:


    6. Håll det enkelt och lättläst

    Förutsatt att det inte är en annons på en långvarig trafiksignal, kan du räkna med att i stort sett inga annonser läses i sin helhet—särskilt inte onlineannonser. Håll dina annonser enkla för att snabbt kommunicera ett effektivt budskap:

    • Inkludera sökordet i rubriken och beskrivningen, men upprepa det inte.

    • Använd inte alla tecken om det inte behövs.

    • Undvik förkortningar som inte är intuitiva.

    • Använd enkel och lättförståelig språk.

Comments


bottom of page